Esteettömyys nyt!
Lukion jälkeen hain yliopistoon ja kävinkin pääsykokeessa. Istuin
melko kaukana valvojasta, eikä käytössä ollut mikrofonia. Tämän lisäksi
salin akustiikka tuntui olevan huono. Niinpä en kuullut annettuja ohjeita.
Tässä vaiheessa on paha sanoa, vaikuttiko tämä siihen, etten päässyt kokeesta
läpi.
Olisin itse voinut etukäteen selvittää tilanteen, mutta se
ei olisi poistanut tilan huonoa akustiikkaa. Hyvä akustiikka ja äänentoisto hyödyttävät myös kuulevaa yleisöä, sillä niiden avulla epäselvästäkin puheesta saa paremmin selvää. Koululla on vastuu siitä, että tilat ja
tiedonkulku ovat mahdollisimman saavutettavia kaikille. Saavutettavuus säästää vaivaa niin opiskelijoilta kuin koulultakin, kun kaikkia asioita ei tarvitse selvittää ja varmistaa etukäteen.
Vaikka en itse törmää saavutettavuus- ja
esteettömyysongelmiin kovin usein, monelle ne ovat päivittäisiä
murheenkryynejä. Viime joulukuussa avattiinkin Esteettömyys NYT!
-kansalaisaloite, joka sulkeutuu ensi keskiviikkona. Aloitteessa vaaditaan,
että esteettömyyden ja saavutettavuuden laiminlyönti määritellään syrjinnäksi.
Mediaa aloite ei ole oikein kiinnostanut. Ymmärrän, että
esteettömyyden ja saavutettavuuden toteuttaminen ei aina ole yksinkertaista, eikä niitä voi
toteuttaa täydellisesti, mutta haasteet eivät ole syy olla keskustelematta
asiasta.
Aloitteen pitäisi saada 40 000 allekirjoitusta päästäkseen eduskunnan käsittelyyn, mutta tähän mennessä sen on allekirjoittanut vasta vajaa 18 800 ihmistä. Niinpä nyt tarvitaan reipas loppukiri! Aloitteen voi käydä allekirjoittamassa tästä linkistä.
![]() |
| Kuvan lähde: Wikipedia |

Kommentit
Lähetä kommentti