Esteettömyys nyt!
Lukion jälkeen hain yliopistoon ja kävinkin pääsykokeessa. Istuin melko kaukana valvojasta, eikä käytössä ollut mikrofonia. Tämän lisäksi salin akustiikka tuntui olevan huono. Niinpä en kuullut annettuja ohjeita. Tässä vaiheessa on paha sanoa, vaikuttiko tämä siihen, etten päässyt kokeesta läpi. Olisin itse voinut etukäteen selvittää tilanteen, mutta se ei olisi poistanut tilan huonoa akustiikkaa. Hyvä akustiikka ja äänentoisto hyödyttävät myös kuulevaa yleisöä, sillä niiden avulla epäselvästäkin puheesta saa paremmin selvää. Koululla on vastuu siitä, että tilat ja tiedonkulku ovat mahdollisimman saavutettavia kaikille. Saavutettavuus säästää vaivaa niin opiskelijoilta kuin koulultakin, kun kaikkia asioita ei tarvitse selvittää ja varmistaa etukäteen. Vaikka en itse törmää saavutettavuus- ja esteettömyysongelmiin kovin usein, monelle ne ovat päivittäisiä murheenkryynejä. Viime joulukuussa avattiinkin Esteettömyys NYT! -kansalaisaloite, joka sulkeutuu ensi keskiviikkona. Aloitteessa vaa...